Zwangerschapsyoga

Er vinden  grote lichamelijke en emotionele veranderingen plaats tijdens de zwangerschap die door elke vrouw anders ervaren worden. Om het  welbevinden voor moeder en kind positief te beïnvloeden kan goede begeleiding helpen. In de les word je uitgenodigd om de aandacht naar binnen te richten zodat er rust, zekerheid en contact met het kindje ontstaat. Er zal vertrouwen ontstaan in je lichaam en in het moederschap. Een mooie basis dus voor de start van het ouderschap.

Aangepast aan de mogelijkheden en de behoefte van de zwangere, bieden de lessen ondersteuning  tijdens de zwangerschap en hulp bij de geboorte van je/jullie kindje. Er wordt gebruik gemaakt van kennis, afkomstig uit de yoga en Ayurveda.

Dit doen we aan de hand van:

  • Fysieke oefeningen. Deze houden het veranderende lichaam gezond, soepel en sterk
  • Aandacht voor de energie van de ademhaling . Door het beoefenen van de verschillende ademhalings- en perstechnieken leer je de kracht en de mogelijkheden van de adem te kennen om te ontspannen en in te zetten tijdens de bevalling
  • Ontspanningsoefeningen en visualisatieoefeningen. Deze brengen inzicht, vertrouwen en overgave tot stand
  • Kennis krijgen van de bevalling. Door herhaaldelijk aandacht te besteden aan de verschillende fases van de bevalling en de oefeningen die toegepast kunnen worden, ga je zeker en vol vertrouwen de geboorte tegemoet

Je kunt op elk moment in de zwangerschap starten met de lessen, ongeacht of je wel of geen ervaring hebt met yoga. Hoe eerder je start in de zwangerschap des te meer jouw veranderende lichaam profiteert van de zachte uitwerking en ontspanning, hierom geldt een afname van minimaal 10 lessen. Het voordeel van deze lessen is dat je er mee door kunt gaan  tot aan het moment van bevallen.  De ervaring leert dat een bevalling zelfs vaak vlak na de les op gang komt.

Ook is er de mogelijkheid voor partnerlessen als dat gewenst is. Dan is er de gelegenheid om je samen op het ouderschap voor te bereiden en het belang van de ondersteunende rol van de partner.

Er is dan aandacht voor:

  • Samen oefenen van de ademoefeningen
  • Samen ontspannen
  • Kennismaken met de verschillende bevallingsfasen en de taken van de partner daarin
  • Aanreiken van ontspannende massagetechnieken die toegepast kunnen worden

Wetenschap:

Yoga vermindert stress tijdens de zwangerschap

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat één keer in de week een yogales volgen de stress tijdens de zwangerschap kan doen afnemen. Het verbetert de gezondheid, maakt vrouwen sterker en heeft een positief effect op de geestelijke gezondheid van zwangere vrouwen.**

**(bron: NU.nl_6 mei2014)

Lessen vinden plaats in:
Lichtenvoorde aan de  Broekboomstraat 29 te Lichtenvoorde op donderdagavond van 19.15- 20.45 uur en op maandagmorgen van 9.15- 10.45 uur

Na de bevalling:
9 maanden zwanger, 9 maanden herstel zo wordt gezegd. Om dit herstel te bevorderen en te bespoedigen bied ik aan: yoga na de bevalling.
Voordat je met deze lessen begint: neem de tijd. Start pas met lessen als je er echt aan toe bent en de nieuwe situatie met de baby het toelaat. Maak er geen stress les van want dat zal ten koste gaan van de uitwerking. De focus ligt in deze tijd vooral op herstructureren en het vinden van een goed ritme dat voor jullie thuissituatie het best past. Haast je langzaam!